Rutiner - 6 mdr.

9. april 2010

Alder:
6 mdr.

Rutiner - 6 mdr.

Hejsa

Jeg har et sæt tvillinger på 6½ måned. Jeg har virkelig prøvet på at få så mange faste rutiner i løbet af dagen som det er muligt. Men jeg har en del spørgsmål nu da mange af deres rytmer har ændret sig.

De begyndte allerede med grød da de var 4 mdr. Vi er startet blidt ud og de har spist risgrød en gang om dagen. For en måned siden begyndte vi at øge det til to ske måltider om dagen. Øllebrød til morgen og risgrød til aften. Nu får de hele tre skemåltider. Øllebrød til morgen (men spiser kun ganske lidt – højest et par skefulde) risgrød til frokost, risgrød til aften. Det går fint for vores søn med at spise grøden, men vores datter gider det ikke mere.

Jeg har et par gange givet hende rugbrød(bondebrød) med leverpostej eller advokado og det vil hun gerne. Tror hun hellere vil have noget hun skal tygge lidt på. Men hvor meget skal de have for at blive mæt?? Det er jo ikke engang en kvart rugbrød hun spiser.

Hvis jeg tilbyder hende en flaske i stedet sluger hun jo 200 ml. Så hun må jo være sulten. Hun har et par gange fået færdigglas fra semper med pasta og kødsovs, det vil hun rigtig gerne have, og et glas med ris og grøntsagsmos med kylling fra hipp. Det var hun vild med og spiste hele glasset. Er det ok? – det er bare så dyrt… Synes virkelig det er svært at få en fast spise rytme. Kan du hjælpe mig.

Vedr. søvn.
Så har vores datter altid sovet godt, men vores søn haft mange problemer med at falde til ro. Vi har prøvet med kugledyne uden held, han er blevet for stor og sparker den af sig. Men faktisk er natten blevet meget bedre.

Vores dag ser sådan ud:

06-07 – vågner
8.00 spiser morgenmad (men kan ikke rigtig få dem til at spise noget)
8.45 får tilbudt en flaske ca 200 ml. nogen gange spiser de det hele andre gange kun lidt afhængig af hvor meget de har spist i løbet af natten.
9.00 kommer ud i barnevognen – På det tidspunkt er de så pivet hvis de er stået op kl. 6 og vi har virkelig stået på hovedet osv for at holde dem vågne til kl. 9. – sover oftest kun en time, nogen gange 1 ½.
Kl ca 12. spiser frokost vil kun nogen gange have noget og ender tit med bare at give dem en flaske. For at være sikker på at de får noget.
(trækker dem til kl. 13) kommer i barnevognen – sover ca. 1 time nogen ...

Annonce

... gange 1½
Ca. kl 15.15.30 spiser lidt frugt og lidt youghurt eller brød. (meget lidt)
Kl. 16.45-17 er de så trætte at vi enten køre en tur i bilen elle de komme ud i barnevognen og får en lur på 30-45 min. (de vil ikke sove inde om dagen)
18-18.30 spiser grød eller købe glas her spiser de begge ok.

Nu ville de så normalt komme i seng kl 19, men det vil de ikke længere så tit holder de sig vågne til kl. 20.30. Og der er sgu hårdt. Vi har slet ingen alene tid. Og når kl. er 20.30 går vi i seng med ungerne så vi er klar til natteroderi og en ny hår dag.
De får en flaske når de bliver lagt i seng.

Vores datter sover som regel til næste morgen uden at vågne. Ellers har hun nogen gange brug for en flaske mellem 2-4.
Vores søn vågner ca. 2 timer efter han er kommet i seng og skal have noget mere at spise(200ml). Så sover han ca. 3-4 timer med enkelte afbrydelse uden mad. Så får han en flaske midt nat (200 ml) så sover han til ca. 6-6.30 med en del afbrydelser hvor han skal have sutten eller lign. står op. Han springer tit maden over om morgenen og spiser tit først noget til frokost.

Han sover i sengen sammen med os og hun sover på eget værelse i egen seng. Vi har forsøgt at putte ham i egen seng inde hos os men så skal vi op hele tiden og give ham sutten.

Sådan ser vores døgn som regel ud. Vi har overvejet at lade dem starte i dagpleje allerede til juni. Jeg har godt nok barsel indtil august, men jeg er ved at være godt slidt. Jeg har en ide om at der så er tid til at køre dem stille og roligt ind.

Håber du kan hjælpe mig med at lave en plan over hvordan en dag kan se ud i forhold til søvn og mad som jeg så kan prøve at følge for at få lidt mere struktur på dagen. Jeg kan se at du i mange andre spørgsmål omkring søvn skriver at de skal have en nat flaske og en tidlig morgen flaske. Skal man vække dem for at give dem det? Og hvor meget skal de have ml.?

Jeg må hellere lige fortælle at vores tvillinger blev født til tiden, hun vejede 3100 og han 2240. Så de har haft en god start i forhold til mange andre tvillinger. I dag vejer hun 9.5 kilo og han 8 kilo. De er sunde og raske. Havde begge kolik de første ca. 4 mdr, har haft lidt nakke problemer.

Kærlig hilsen den trætte men lykkelige mor til de dejligste tvillinger.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder